Als hbo/wo-student kun je via Brandstof werken bij het grootste mediabedrijf van Nederland: Talpa. We nemen een kijkje achter de schermen en spreken Nickey op het Talpa e-commerce kantoor in hartje Amsterdam. Als teamlead customer care bij Talpa e-commerce werkt zij met een team van zo’n dertig medewerkers aan het beantwoorden van alle vragen van klanten en medewerkers.
Met een speeltuin aan merken die Talpa e-commerce ter beschikking heeft, is er altijd wel wat te doen op de customer care afdeling. Nickey: “Talpa e-commerce bestaat uit succesvolle labels zoals veilingsites VakantieVeilingen en SlajeSlag, dealsite ActievandeDag, streamingdeanst Juke, KIJK en Publieksservice. Het bedrijf is ook internationaal actief en maakt met VavaBid in België en Aladoo in Duitsland online shoppen een stuk leuker en spannender.”
Vol passie vertelt Nickey over het reilen en zeilen van haar afdeling. “Dit ís ook gewoon mijn passie. Zo’n vijftien jaar geleden, op mijn zestiende, begon ik met mijn eerste bijbaan aan de telefoon.” Na verschillende banen in de sales en technische dienst gaat Nickey terug naar de aard van het beestje: customer care. “Dit doe ik met liefde, ik wil gewoon mensen helpen. Ik geef al tien jaar, sinds mijn tweeëntwintigste, leiding. Nu sinds een jaar voor Talpa e-commerce.”
BRANDSTOF x TALPA
Op zoek naar jong talent gaat Nickey de samenwerking aan met Brandstof. Ze kan zich haar eigen studententijd nog goed herinneren en kan goed levelen met studenten. Al snel verzamelt ze met behulp van Brandstof een jong en dynamisch team met studenten om zich heen. “Brandstof luistert goed naar mij en naar de kandidaat. Ze vragen door naar de wensen en verwachtingen. Ze kijken echt naar wat voor een persoon ik op zoek ben. Ik vind de persoonlijkheid belangrijker dan de ervaring. Zo bewaar ik het evenwicht in mijn team.”
Nickey werkt graag samen met het team van Brandstof. “Brandstof is een jong en hip bedrijf. Het team is vriendelijk en behulpzaam. Je leert elkaar snel goed kennen, doordat je met een relatief kleine organisatie te maken hebt. Dat zorgt ook voor korte lijnen. We schakelen snel en er blijft niets onnodig lang liggen. Dat heb ik ook weleens anders meegemaakt bij grotere organisaties.”
TOPPERS
“Zo’n 95 procent van mijn team bestaat uit studenten, waaronder Brandstof-studenten zoals Nadine, Fabienne en Denise. Als Brandstof-studenten voor de eerste keer bij mij binnenkomen zijn zij goed voorbereid. Ze hebben de juiste verwachtingen en zijn al snel een aanwinst voor mijn team. Het zijn echt toppers! Ze zijn enthousiast, betrokken en behulpzaam. Ze zorgen voor een goede sfeer.”
De sfeer in Nickey’s team zit er dus goed in. Het team luncht gezellig samen en kan rekenen op goede koffie. Naast dat de studenten mogen meefeesten op de Talpa-evenementen, worden er met regelmaat ook teamuitjes georganiseerd. Nickey: “We gaan binnenkort met z’n allen naar de Toppers in Concert. Daar beleven we nu al plezier van.”
DOORGROEIEN
De studenten hebben een veelzijdige, afwisselende functie. Buiten de service die zij verlenen, signaleren ze terugkerende problemen en communiceren zij dit naar Nickey, zodat de processen continue worden verbeterd. Hun inbreng en ideeën zijn dan ook van grote waarde. “Als customer care medewerker ben jij de eerste die dingen opvalt en oppakt.”
“Geen zorgen, je hoeft niet meteen alles te weten. Ik leer je graag alle kneepjes van het vak.” Al komt volgens Nickey een olifantshuid wel erg goed van pas. “Je krijgt te maken met allerlei soorten gesprekken, daar oefenen we ook mee. We luisteren gesprekken terug en evalueren wat er goed ging en beter had gekund. Op individueel- en groepsniveau is er genoeg ruimte voor feedback.”
De studenten hebben de mogelijkheid om zelf te bepalen waar en wanneer ze werken. “Ze zijn tenslotte ook nog serieus bezig met hun studie. En studie, dat gaat bij ons altijd voor! Daarnaast zijn er bij Talpa veel mogelijkheden om jezelf te ontwikkelen. Je krijgt volop de kans om voor jezelf te onderzoeken wat jij na je studie wil gaan doen. Van elke afdeling leer je iets, daarom mag je altijd meedraaien op een andere afdeling.”